28 lutego 2014

Morris Minor - Brytyjska ikona motoryzacyjna

Morris Minor to brytyjska firma produkująca samochody, zadebiutowała na "Earls Court Motor Show" w Londynie 20 września 1948 roku. Samochód został zaprojektowany pod kierownictwem Aleca Issigonisa, w latach 1948-1972 zostało wyprodukowanych ponad 1,3 miliony. Początkowo dostępny był model dwudrzwiowy w sedanie oraz tzw. "Tourer" - kabriolet.
Po kilku latach zakres ten został poszerzony o czterodrzwiowego sedana w 1950 roku, z wykończeniem drewnianym w 1952 roku pojawił się kolejny model zwany "Traveller".
Rok później doszły dwa inne modele - pick-up i furgon.
 
Pomysł na nowy samochód Sir Aleca Issigonisa opierał się na luksusie i wygodzie samochodu, ale cena miała być przystępna szczególnie dla ludzi tzw. klasy średniej. "The Minor" był przestronny. Prototyp Minora był znany pod nazwą "Morris Mosquito". Ponad 1.3 miliona tych lekkich i z napędem na tylne koła samochodów produkowanych było w Cowley, Oxfordshire. Podczas sprzedaży Minora udało się osiągnąć pierwszy raz rekord sprzedaży sprzedając ponad 1 milion egzemplarzy tych aut, samochody te również eksportowano za granicę z wieloma wariantami oryginalnego modelu. Produkcja była kontynuowana w Birmingham w Anglii do 1972. Ostatni Morris Minor został zmontowany w Stoke, Nelson w Nowej Zelandii w 1974.
 
Morris Minor był zawsze opisywany jako najbardziej "ANGIELSKI" samochód ,
 "BRYTYJSKA IKONA"oraz "KLASYK" :)
 
Produkowanych było kilka modeli, postaram się krótko opisać czym się różniły i jak wyglądały.
Pierwszy był "Morris MM"
 

Morris Minor MM Convertible
Produkcja oryginalnego "Morrisa MM" odbywała się w latach 1948-1953, modele które wyprodukowano były dwu- i cztero-drzwiowe, oraz kabriolety "Tourer". Pierwotnie Morris został zaprojektowany aby pomieścić specjalnie zaprojektowany dla niego silnik, z czterema lukami w komorze silnika. Eksport za granicę a dokładnie do Stanów Zjednoczonych rozpoczął się w 1949. Rok później wprowadzono wersję cztero-drzwiową, która początkowo była dostępna tylko na eksport. Przetestowany był przez Brytyjski magazyn samochodowy "The Motor" w 1950 roku, miał prędkość maksymalną 94,5 km/h. Samochód testowy kosztował £382.
 
Kolejny model to "MINOR SERIES II"
 
 
W 1952 roku zaktualizowano produkcję Minora, pojawił się "AUSTIN", różnica polegała na zmianie w silniku, poprzedni silnik zastąpiono innym z zaworami z boku. Silnik zaprojektowano podczas konkursu, zanim jednak "Austin" stał się dostępny w sprzedaży stał się częścią British Motor Corporation.. Nowy silnik miał więcej mocy, pomiary były mniejsze niż w poprzednim modelu, maksymalna prędkość jaką osiągał to 101km/h.
 
Minor model "TRAVELLER"
 

 
Wersja kombi została wprowadzona w 1952 roku a model nazywał się "Traveller". Jego wnętrze było bogate w drewno i lepsze obicia boczne. Wyprodukowano kilka innych modeli tj. Morris Quarter Ton Van oraz Pick-up w maju 1953 roku. Tył każdego z tych modeli był zrobiony ze stali.
Poziomy grill z przodu rozpoczęto montować w tych autach od października 1954 roku, oraz montowano w nich również nową deskę rozdzielczą. Wyprodukowano prawie pół miliona tych samochodów zanim zakończono ich produkcję w 1956 roku.
 
Następny Model: "MINOR 1000"
 
 
W 1956 roku ponownie przerobiono Minora i zaktualizowano jego produkcję, zwiększono pojemność silnika, przednią dwuczęściową szybę zastąpiono jedną zakrzywioną, zmieniono również tylną szybę, którą powiększono. W 1961 roku zmieniono kierunkowskazy na migające, z tyłu miały one trochę amerykański styl, bo były czerwone.
Ekskluzywny samochód na płycie Morrisa używał większego silnika BMC serii B, sprzedany został jako Riley One-Point Five Wolseley 1500, jego sprzedaż rozpoczęła się w 1957 roku.
 
W 1961 roku Morris Minor stał się pierwszym Brytyjskim samochodem, który osiągnął sprzedaż 1 miliona egzemplarzy. Aby uczcić ten sukces, wyprodukowano limitowaną wersję 350, dwu-drzwiowego Morrisa, po jednym dla każdego dealera samochodowego w Wielkiej Brytanii.
Jego wnętrze było białe, a obicia drewniane w kolorze bzu. Nazwę na plakietce "Minor 1.000.000" zastąpiono nową nazwą "Minor 1000". Milionowy egzemplarz został przekazany do Narodowego Związku Dziennikarzy "National Union of Journalists", gdzie zaplanowano aby wykorzystać ten egzemplarz jako nagrodę w konkursie. W tym samym czasie spółka przedstawiła również ten sam model na uroczystości w London's Great Ormond Street Hospital dla chorych dzieci. Samochód zrobiony był z ciasta :)
 
Morris Minor Pick-up
 
Ostatni model "ADO59"
 
Ostatnie udoskonalenia Minora miały miejsce w 1962 roku. Pomimo iż nazwa "Minor 1000" została zatrzymana zmiany były wystarczające aby powstał nowy model ADO. Była to większa wersja istniejącego już silnika serii A, maksymalna prędkość jaką osiągał nowy model to 124km/h. Zmieniono przełączniki na desce rozdzielczej i odrobinę jego wygląd błotników.
Światła kierunkowskazów tylnych miały kolor bursztynu.
 
Dzisiaj Morris Minor to jeden z najlepszych klasycznych rodzinnych aut. W Wielkiej Brytanii zwany jest również jako "Moggie" lub "Morrie", choć ta druga nazwa bardziej znana jest w Australii i Nowej Zelandii. Mój ulubiony prezenter telewizyjny Top Gear Jeremy Clarkson stwierdził kiedyś, że Morris Minor jest w Wielkiej Brytanii uznawany za Brytyjskiego Volkswagena Beetle.
Morris Minor Traveller pojawił się w 2011r w filmie "Muppety"
 
Morris Minor Quarter Van
 
Samochody wyglądają na prawdę wspaniale, u nas w Australii szczególnie w miejscowościach nadmorskich w słoneczne dni możemy oglądać piękne stare auta, które ludzie nadal trzymają.




21 lutego 2014

Co warto zobaczyć w Wielkiej Brytanii

Pisząc ten artykuł zastanawiałam się czy warto pisać o zabytkach jakie warto zobaczyć w Wielkiej Brytanii, ponieważ nie jestem tam osobiście i nie wiem jak wyglądają one na żywo, posługuję się jedynie internetem (w końcu taki mój blog), ale z drugiej strony sama często szukam wielu ciekawostek w internecie na temat naszej okolicy w Australii, więc dlaczego by nie poszperać o czymś w UK. Wielka Brytania ma bogatą historię i setki jak nie tysiące budynków, które warto zobaczyć i dowiedzieć się czegoś na temat ich historii.
Obecnie w Anglii znajduje się około 400 000 obiektów zabytkowych, z czego 2,5% stanowią zabytki klasy I. W Walii znajduje się 30 000 budynków zabytkowych. Wszystkie budynki wybudowane przed 1700 rokiem są zaliczane do zabytkowych, a także większość budynków z lat 1700-1840.
 
W jaki sposób klasyfikuje się takie budynki na miano zabytków?
kryteria obejmują znaczenie architektoniczne, historyczne lub muszą być blisko związane ze znaczącymi postaciami bądź wydarzeniami historycznymi.
Kryteria obejmują:
  • wiek i rzadkość - budynki zbudowane przed 1700 rokiem, które zachowały się w oryginalnym stanie, a także większość tych, zbudowanych w latach 1700-1840;
  • zalety estetyczne - wyjątkowy wygląd budynku, w przypadku braku wyróżniających się aspektów wizualnych, wpisane mogą zostać te, które reprezentują szczególny aspekt historii społecznej lub ekonomicznej;
  • selektywność - spośród grupy struktur o podobnych walorach, zabytkowe są najbardziej znaczące lub reprezentatywne;
  • interes narodowy - bliski związek z osobami i wydarzeniami ważnymi historycznie;
  • stan techniczny

Ja postanowiłam wybrać kilka zabytków z Anglii, Szkocji i Walii o których nie jest aż tak głośno jak np. o Big Benie, Pałacu Westminsterskim, Zamku Windsor, i innych. Oczywiście te budynki też opiszę ale w swoim czasie.
Ze względu na ogromną ilość zabytków, postanowiłam wybrać sześć z Anglii, Walii i Szkocji, czyli łącznie będzie ich osiemnaście. W trakcie pisania sama zobaczę co to za ciekawe budowle.
 
ANGLIA i jej zabytki
 
1. CLIFTON SUSPENTION BRIDGE - BRISTOL
 
 
 
Jest to most wiszą nad rzeką Avon w zachodniej Anglii, został wybudowany na granicy dzielnicy Bristolu "Clifton" oraz hrabstwa Somerset. Most składa się z dwóch wież oraz szeregu konstrukcji wiszących. Jest on symbolem miasta Bristol. Most otwarto w 1864, już po śmierci głównego inżyniera oraz projektanta Isambarda Brunela. Most ma wagę 1500 ton, jest długi na 414 metrów, a jego wieże są wysokie na 26 metrów. Każdego dnia z mostu korzysta około 12.000 pojazdów. Pomimo upływu 150 lat od otwarcia, nie dokonywano żadnych remontów kapitalnych. Korzystanie z mostu dla pieszych jest bezpłatne, od pojazdów pobierana jest opłata.
Z tego mostu po raz pierwszy na świecie skakano na bungee. Most znany jest również z licznych samobójstw. W latach 1974-1993 skoczyło z niego 127 osób, choć nie jest liderem pod względem ilości samobójstw, w tym rankingu przoduje inny most Humber Bridge.
Od 1911 obowiązuje zakaz latania pod mostem. Jednak w 1951 przeleciał pod nim samolot RAF Vampire z prędkością ok. 600km/h, samolot eksplodował kilka kilometrów dalej rozbijając się o ścianę wąwozu.
 
2. KATEDRA W TRURO - TRURO
 
 
Dokładna nazwa to Katedra Najświętszej Marii Panny w Truro - jest to katedra anglikańska i znajduje się w stolicy Kornwalii - Truro. Wybudowana w stylu Neogotyckim - była pierwszą świątynią od XIIIw. wybudowaną od podstaw w Wielkiej Brytanii. Jest jedną z trzech brytyjskich katedr z trzema wieżami, pozostałe to kościoły w Lichfield i w Edynburgu.
Budowę rozpoczęto w 1880r. na miejscu XVI-wiecznego kościoła parafialnego. Autorem projektu był John Loughborough Pearson, czołowy przedstawiciel angielskiego neogotyku. Połączył on formy wczesnego gotyku angielskiego z elementami gotyku francuskiego. Katedra posiada trzy wieże, centralna ma wysokość 76 metrów, a zachodnie wierze po 61 metrów. Pierwsza część katedry została poświęcona w roku 1887 , wieżę centralną ukończono w 1905 roku a całość była gotowa pięć lat później. Co roku katedrę odwiedza ok. 200 000 turystów.
 
3.NEWSTEAD ABBEY - niedaleko NOTTINGHAM
 
 
Jest to opactwo położone niedaleko Nottingham w Anglii, początkowo należało do Augustian, najbardziej jednak znane jest jako dom rodzinny Lorda Byrona.
Opactwo to zostało założone w XII wieku przez króla Henryka II w ramach pokuty za morderstwo Tomasza Becketa. W XVI wieku zostało przemianowane w prywatną posiadłość, którą kupił Sir John Byron w 1540 roku. Na terenie posiadłości znajdują się ogrody i park o łącznej powierzchni 300 akrów. Dzisiaj Newstead Abbey jest własnością publiczną, mieści się tam muzeum, w którym są wystawione rzeczy związane z historią Johna Byrona.
 
4. RADCLIFFE CAMERA - OKSFORD
 
 
Radcliffe Camera to budynek zaprojektowany przez Jamesa Gibbsa w stylu palladyńskim
i wybudowanym w latach 1737-1749 dla Radcliffe Science Library. Budynek został wybudowany za wynoszącą 40 000 funtów spuściznę po zmarłym w 1714r. Johnie Radcliffie. Po tym jak Radcliffe Science Library została przeniesiona do innego budynku, Radcliffe Camera został dodatkową czytelnią Bodleian Library. Obecnie przechowuje się w niej książki z zakresu języka angielskiego, historii i teologii. Poniżej Radcliffe Square znajduje się miejsce dla około 600 000 książek.
 
5. CHESAPEAKE MILL - WICKHAM
 
 
Jest to zabytkowy młyn wodny w mieście Wickham w poudniowej Anglii. Szkielet młyna został zbudowany z drewna z byłej amerykańskiej fregaty USS Chesapeake, która została
rozebrana w 1819 roku. Młyn działał aż do 1976 r. Obecnie w budynku jest sklep z pamiątkami.
 
6. BROADWAY TOWER - BROADWAY
 
 
Jest to wieża będąca przykładem neogotyckiej architektury ogrodowej znajdująca się w Anglii, w pobliżu wsi Broadway, w hrabstwie Worcestershire w paśmie wzgórz Cotswolds na wysokości 312 m n.p.m. Budowla została zaprojektowana przez Jamesa Wyatta w 1794r i zbudowana w 1797r.
 
SZKOCJA i jej zabytki
 
1. PAŁAC HOLYROOD - Edynburg
 
 
Jest to rezydencja monarchów brytyjskich w Szkocji. Jest położony na wzniesieniu na wschodnim końcu Royal Mile, która między innymi prowadzi do zamku. W 1182 roku znajdowało się tu Opactwo Holyrood. Dziedziniec budynku budowany był stopniowo, w 1532 roku powstałą wieża strażnicza w północno-zachodniej części zamku. Pałac Holyrood w obecnej formie powstał w XVII wieku. Zamek gościł m.in. królową Szkotów - Marię Stuart.
 
2. KAPLICA ROSSLYN - ROSLIN
 
 
 
Kaplica znajduje się w szkockiej wsi Roslin. Została zbudowana w XV wieku. Początkowo miała tam być kolegiata pod wezwaniem św. Mateusza. Z uwagi na zdobienia określana jest mianem Biblii wykutej w kamieniu. Wiązanych z nią jest wiele legend. Skarby swoje mieli tam przechowywać między innymi templariusze, a zdobienia miałyby przekazywać tradycje masońskie.
Kaplica stała się sławna dzięki książce "Kod Leonarda da Vinci" Dana Browna.
Obecnie jest to kościół protestancki.
 
3. EILEAN DONAN - wyspa LOCH DUICH
 

 
Zamek Eilean Donan w Szkocji położony jest na wyspie Loch Duich, niedaleko miasta Dornie w zachodniej części regionu Highland. Ze stałym lądem łączy wyspę kamienny most.
Zamek powstał w 1220 roku. przez szkockiego króla Aleksandra II. Uważa się, że służył za schronienie Robertowi Bruce'owi podczas jego ucieczki przed angielskim wojskiem.
W kwietniu 1719 roku zamek okupowały hiszpańskie wojska z zamiarem wzniecenia kolejnego powstania Jakobitów. W maju odbiły go, a następnie zniszczyły trzy fregaty Królewskiej Marynarki Wojennej. Hiszpanie zostali później pokonani w bitwie w dolinie Shiel.
Na początku XX wieku zamek odrestaurowano, obecnie jest dostępny dla zwiedzających.
Zamek często służy za plan filmowy, znane filmy, do których kręcono zdjęcia w tym zamku to:
"Świat to za mało", "Loch Ness', "Nieśmiertelny"
 
4. WALLACE MONUMENT -  ABBEY CRAIG
 
 
Jest to wieża upamiętniająca narodowego bohatera Szkocji - Williama Wallace'a. Znajduje się na wzgórzu Abbey Craig, niedaleko miasta Stirling. 67 metrowa wieża została zaprojektowana przez JOhna Thomasa Rocheada, została otwarta w 1869 roku. Wieża jest udostępniana dla zwiedzających przez cały rok. We wnętrzu znajdują się sale w których przedstawiana jest postać Walace'a.
 
5. WIADUKT GLENFINNAN - niedaleko GLENFINNAN
 
 
 
Wiadukt chyba dobrze znany każdemu kto oglądał Harry'ego Potter'a :)
Wiadukt w ciągu linii kolejowej West Highland Line nad doliną rzeki Finnan w północnej Szkocji.
Posiada 21 przęseł, z których każde ma 15 metrów wysokości i wznosi się na maksymalną wysokość 30 metrów, był jednym z największych przedsięwzięć inżynieryjnych wykorzystujących beton bez wzmocnienia w momencie jego budowy przez Sir Roberta McAlpine. Wiadukt został zbudowany w latach 1897-1901 przy okazji budowy przedłużenia West Highland Line do Mallaig.
Z wiaduktu rozciąga się spektakularny widok na dolinę Glen Finnan i wody jeziora Shiel. Całkowity koszt budowy wiaduktu wyniósł 18.904 funtów szterlingów.
Niepowtarzalna sceneria szkockich gór stała się powodem, dla którego Glenfinnan zostało wybrane na plener kilku filmów. Najbardziej znany film to właśnie Harry Potter.
 
6. ZAMEK BLAIR - BLAIR ATHOL
 

 
Zamek Blair położony jest w Szkocji w regionie Perthshire. W 1269 została wybudowana tu wieża, która istnieje do dziś. W średniowieczu budowlę odnowiono i rozbudowano do postaci zamku. Zamek jest siedzibą rodu Murrayów, który dzierży tytuł księcia hrabstwa Athol, pomimo iż obecny jedenasty książe mieszka w Republice Południowej Afryki.
Wewnątrz posiadłości znajduje się muzeum, które oferuje zwiedzanie pomieszczeń zamku, pełnych kolekcji broni, trofeów zwierząt a także pamiątek związanych z rodem Murrayów.
Do posiadłości należą ponadto duże tereny parkowe, a także zagrody dla jeleni i saren. Rosnąca w ogrodach jodła olbrzymia jest drugim co do wysokości drzewem w Wielkiej Brytanii.
Właściciel zamku jest posiadaczem jedynej w Europie prywatnej armii.
Nazwę Blair Athol mogliście znaleźć ostatnio u mnie w innym artykule związanym z okolicą Clermont w Australii.
 
WALIA i jej zabytki
 
1. ZAMEK W HARLECH - HARLECH
 
 
Jest to XIII wieczny zamek warowny w typie koncentrycznym - z pełnym obwodem obwarowań, wzniesiony na wzgórzu klifowym u wybrzeża Morza Irlandzkiego w Harlech.
Należy do zespołu kilkunastu zamków w Gwynedd ufundowanych przez angielskiego króla
Edwarda I w ramach kampanii walijskiej.
W latach 1404-1409 Harlech było stolicą niezależnego państwa walijskiego powstałego po powstaniu Owaina Glyndwra. Siedem lat później podczas Wojny Dwóch Róż był oblężony, co zostało wspomniane w legendarnej pieśni "Człowiek spod zamku w Harlech". W 1986 roku zamek i jego obwarowania zostały wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
 
2. ZAMEK CAERPHILLY  - w CAERPHILLY


Normański zamek położony w południowej Walii, jest największym zamkiem w Walii i drugim co do wielkości (po Zamku Windsorskim) w Wielkiej Brytanii. Zamek zajmuje obszar 12 hektarów
i otoczony jest sztucznym jeziorem. Legenda mówi, iż sale zamkowe nawiedzane są przez Zieloną Damę. Jedna z wież zamku jest pochylona, a kąt pochylenia jest większy niż Krzywej Wieży w Pizie.

3. PIERHEAD - Cardiff



Jest to budynek Zgromadzenia Narodowego Walii w Cardiff. Został wybudowany w 1897 roku jako siedziba firmy "Bute Dock Company". Jest to najbardziej znany chyba zabytek w Cardiff. Zbudowany został w stylu francuskiego renesansowego gotyku, charakterystycznymi elementami dla tego stylu są gargulce i kominy. Zegar, który znajduje się na wieży, jest nieoficjalnie nazywany "Baby Big Ben" lub "Big Ben Walii".
Budynek służy jako muzeum historii walijskiej.



4. AKWEDUKT PONTCYSYLLTE - Wrexham County Borough



Akwedukt znajduje się nad doliną rzeki Dee w północno-wschodniej Walii. Ukończony w 1805 roku, jest najdłuższym i najwyższym akweduktem w Wielkiej Brytanii. Gdy powstał akwedukt połączył on dwie wsie Froncysyllte, na południowym krańcu Cysyllte  - Llangollen i Trevor na północnym krańcu. Oba miasteczka później przeszły pod Wrexham County Borough.
Akwedukt jest bezprecedensowym pomysłem inżynieryjnym, tworząc go Telford przełamał wiele konwencji obowiązujących na przełomie osiemnastego i dziewiętnastego wieku. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że odlane z metalu koryto akweduktu o szerokości 3,25m i długości 307 metrów, zostało ułożone na 18 kolumnach 37 metrów nad rzeką Dee.
Budowa trwała 10 lat, całkowity koszt wyniósł 47 tyś. funtów.

5. ZAMEK BEAUMARIS - Wyspa Anglesey


Średniowieczny zamek warowny położony w Beaumaris na wyspie Anglesey w Walii.
Jest to kolejny zamek w Gwynedd ufundowany przed króla Edwarda I w ramach kampanii walijskiej.
Zamek Beaumaris położony jest naprzeciwko zamku Ilys w Abergwyngregyn po drugiej stronie cieśniny Menai Strait, przy której wznoszą się także zamki Conwy i Caernarfon.
W latach 1509-1535 właścicielem zamku był Sir Roland de Velville,
syna króla angielskiego Henryka VII.

6. ERDDIG HALL - WREXHAM



Erddig Hall jest własnością National Trust, położone na obrzeżach Wrexham w Walii, a dokładnie 2 mile na południe od centrum miasta Wrexham. Został zbudowany w latach 1684-1687 dla Joshua Edisbury'ego, który był szeryfem Denbighshire. Został zaprojektowany w 1683 roku przez Thomasa Webba z Middlewich w Cheshire.
Erddig jest jedną z najwspanialszych rezydencji w kraju. W 2003 roku została wybrana przez czytelników Radio Times i widzów kanału 5 serialu "Britain's Finest Stately Homes" (Najlepsze rezydencje Brytanii) na drugą najlepszą rezydencję. W 2007 we wrześniu została uznana za "Ulubiony Dom Historyczny" w Wielkiej Brytanii.

Jest to tylko namiastka tego co można zobaczyć w Wielkiej Brytanii.
Na pewno w kolejnych artykułach znajdą się te bardziej znane atrakcje i miejsca do których chętnie sama z rodziną bym się wybrała i pewnie Wy również.
W Wielkiej Brytanii można poczuć w każdym miejscu ducha historii.
A Wy znacie jakieś ciekawe budynki i miejsca o których warto napisać?

 
 
 
 

19 lutego 2014

Fraserburgh - miasteczko moich marzeń

FRASERBURGH
 
Jest to małe miasteczko we wschodniej Szkocji w Aberdeenshire. Położone 64km na północ od Aberdeen. W Fraserburgh znajduje się największy port połowu skorupiaków. W 2008 roku wyłowiono blisko 12000 ton skorupiaków. Populacja w tym mieście nie jest jakaś zawrotna, można szacować iż na tą chwilę żyje tak około 12,500 ludzi, czyli nawet mniej niż w naszym teraźniejszym Emerald.
 
 

 
 
 
Miasteczko Fraserburgh wzięło swą nazwę od "Burgh of Fraser" gdzie Fraser to nazwisko, czyli miasteczko Fraserów, którzy kupili tutejsze ziemie w 1504 roku. W 1570 rodzina Fraserów wybudowała tutaj zamek "Fraserburgh Castle" przy Kinnaird's Head, w ciągu kolejnego roku dobudowano również kościół. Obszar na którym się osiedlili Fraserowie znany był pod nazwą "Faithlie". Od 1590 roku zaczął rozwijać się tutaj mały port. W 1592 przemianowano nazwę miasta na "Fraserburgh" dzięki Królowi Jakubowi VI. Sir Alexander Fraser otrzymał pozwolenie aby udoskonalić i zarządzać tą okolicą jako Lord Saltoun. Tytuł ten nadal istnieje i jest w posiadaniu Flory Fraser, dwudziestej Lady Saltoun oraz głowy tej rodziny. Królewskie rozporządzenie pozwoliło również na budowę szkoły średniej oraz uniwersytetu. Lady Saltoun nadal posiada przywilej mianowania rektora, dyrektora oraz wszystkich profesorów na danej uczelni. Dzięki dotacji z Parlamentu Szkockiego pierwszą szkołę wzniesiono w 1595 roku, a dwa lata później powstało Zgromadzenie Ogólne Kościoła Szkocji.
 
Fraserburgh Castle jako pierwsza latarnia morska
 
Poniżej widać pozostałości ze starego zamku Fraserburgh Castle, gdzie mieściła się winiarnia.


 
W 1787 roku Fraserburgh Castle przekształcono w Kinnaird Head Lighthouse, czyli w pierwszą Szkocką latarnię lądową. W 1803 roku pobliski kościół został powiększony aby mógł pomieścić około 1000 osób. Zaobserwowano wzrost populacji wraz z pojawieniem się większej ilości prac sezonowych. W 1780 roku było 2000 osób mieszkających w tej okolicy, z czego 1000 mieszkało w ścisłym centrum. Tutejszy port przeżywał rozkwit w latach 1807-1840, do tego czasu do portu zawijało 8 statków z ładownością 45-155 ton oraz 220 mniejszych łodzi do połowu śledzi.
 


 
 
W 1865 otwarto dworzec kolejowy, pociągi kursowały do Aberdeen i St. Combs. Jednka niewiele później bo w 1965 roku dworzec zamknięto w ramach cieć budżetowych, choć pociągi towarowe nadal kursowały aż do 1979. Po tym roku stacja została przebudowana.
 
 
 
 
 
Dzisiaj miasteczko pachnie głównie rybkami i nie z powodu tych wszystkich łodzi i kutrów rybackich, znajduje się tu kilka wielkich przetwórni rybnych, gdzie obok szkotów pracuje tu mnóstwo Polaków. Są tam rybki wędzone, mrożone no wszystkie możliwe kategorie i możliwości ich pakowania. Największy ruch w biznesie jest oczywiście przed Świętami Bożego Narodzenia, około września aż do połowy grudnia, kiedy pakuje się i wysyła ogromne ilości ryb do wszystkich sklepów w Wielkiej Brytanii.
 

Główna ulica w Fraserburgh ze sklepami












 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tutejsza szara zabudowa, ale zieleń niczego sobie :)

Jeden z piękniejszych domów jakie widziałam


Lokalna biblioteka

 
Samo miasteczko jest bardzo przyjazne, Szkoci są bardzo głośni i nie przejmują się gdy rozmawiają z kimś po drugiej stronie ulicy a obok nich przejeżdżają samochody, mnie najbardziej zachwyca tamtejsza zabudowa, jest wg. mnie piękna. Dla innych pewnie jest nijaka i szara, faktycznie jest szara i każdy dom wygląda jak ten stojący obok, ale to taki urok. Do tego nisko osadzone okna przez które widać całe toczące się wewnątrz życie :)
W Fraserburgh są dwa muzea, jedno o Muzeum Latarni Morskich w Szkocji, a drugie to taki jakby skansen, czyli Muzeum Dziedzictwa Narodowego a dokładnie tej okolicy.
Port powala od pierwszych chwil, w okolichach października, listopada, grudnia i stycznia zaczyna tu strasznie wiać, fale są ogromne wiec trzeba uważać gdy się idzie do portu, do tego trzeba również uważać gdy się idzie gdziekolwiek np. do pracy ponieważ w ciągu dnia potrafi na prawdę mocno wiać i może nas troszkę popchnąć w nie tą stronę co trzeba.
Szkoci się śmieją, że a przełomie roku wieje tak mocno, że muszą niekiedy szukać swoich kubłów po śmieciach na końcach wielu ulic :)
 
W Fraserburg wszędzie dojdziemy na piechotę, są tu dwa bardzo dobrze znane wszystkim sklepy "LIDL" i "TESCO", gdzie w Tesco można znaleźć kilka półek z polskimi produktami.
Obok nich jest fantastyczny sklep ARGOS, w którym można kupić chyba wszystko do naszego domu. W mieście jest sporo komisów z samochodami za grosze. Niedaleko sklepów jest plaża i piękne wydmy oraz pole golfowe, a pomiędzy sklepami i centrum miasta mieszczą się boiska sportowe. Każdy znajdzie coś dla siebie, miejscowość jest godna polecenia do zostania na parę dni i odpoczęcia w zupełnie innym klimacie.
Transport w miasteczku jest nienajgorszy, polecam własne nogi :) i samochód, a gdzieś dalej to świetnie kursują autobusy. Jest ich kilka więc dojedziemy wszędzie.
 
 


 
 
Ja osobiście się zakochałam w tym miasteczku, jedyny mankament to może zbyt duża ilość naszych rodaków, którzy bardzo się rzucają w oczy :) No cóż, na to się niewiele poradzi, nie od dziś wiadomo iż na Wyspach jest wielu Polaków.
Polecam Fraserburgh, jest to fantastyczne miejsce z piękną plażą i super muzeami :)